دکتر سهیلا نانکلی / بیماری های زنان / از تشخیص تا درمان آتروفی واژن

از تشخیص تا درمان آتروفی واژن

آتروفی واژن به زمانی گفته می شود که دیواره های واژن نازک، خشک و ملتهب می شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که تولید استروژن در بدن کم می شود، مانند دوران یائسگی و یا بعد از آن. دیگر علائم یائسگی را از زبان دکتر سهیلا نانکلی- متخصص زنان، زایمان و نازایی در کرمانشاه بشنوید:

علائم آتروفی واژن

این شرایط و علائم آن با عنوان سندرم تناسلی- ادراری یائسگی شناخته می شود که می تواند در واژن و یا مجاری اداری احساس شود. از دیگر علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•  خشکی و سوزش واژن
  •  خارش ناحیه تناسلی
  • ترشح غیر طبیعی واژن
  • عفونت های قارچی
  • احساس سوزش به هنگام ادرار
  • تشدید عفونت های ادراری
  • احساس ناراحتی و یا خونریزی در طول رابطه جنسی و یا بعد از آن

خشکی، معمولا اولین نشانه ای است که بسیاری از افراد بعد از یائسگی متوجه آن می شوند. اما ممکن است از چند سال قبل از یائسگی نیز ظاهر شود.

درمان آتروفی واژن

تصویر از واژن طبیعی و واژن دارای خشکی

علت آتروفی واژن

علت اصلی آتروفی واژن، پایین آمدن سطح استروژن در بدن می باشد. در دوران یائسگی، سطح این هورمون تا 85 درصد افت پیدا می کند. در چنین شرایطی، بافت واژن و ناحیه تناسلی حساس و شکننده می شود. در شرایطی از قبیل:

1.  دوران شیردهی
  2. مصرف داروهای ضد استروژن
  3. مصرف قرص های پیشگیری از بارداری
  4. جراحی و برداشت تخمدان ها
  5.  شیمی درمانی
  6.  رادیوتراپی لگنی
  7. هورمون درمانی

شاهد افت سطح استروژن در بدن نیز خواهیم بود.

عواملی که احتمال آتروفی واژن را افزایش می دهند

عبارتند از:
– استعمال سیگار و دخانیات. سیگار، خونرسانی به ناحیه تناسلی و واژن را محدود می کند و هم چنین می تواند از دلایل کاهش سطح استروژن در بدن نیز باشد.
– نداشتن زایمان طبیعی. خانم هایی که سابقه زایمان طبیعی ندارند، بیشتر در معرض خشکی و آتروفی واژن قرار دارند.

آتروفی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک از دو روش برای تشخیص آتروفی واژن کمک می گیرد:

•  آزمایش ادرار. به خصوص اگر فرد مشکل ادراری داشته باشد.
  •  معاینه لگنی. پزشک به معاینه و بررسی دقیق ناحیه تناسلی و داخل دهانه رحم می پردازد.

آتروفی واژن احتمال بروز موارد زیر را افزایش می دهد:

• عفونت های واژنی. تغییر در تعادل اسید ناحیه واژن، باعث می شود این ناحیه بیشتر مستعد عفونت شود.
  •  مشکلات ادراری. برخی خانم ها با علائمی از قبیل تکرر ادرار و یا احساس سوزش حین ادرار روبرو می شوند. برخی دیگر با بی اختیاری ادرار و یا ترشح ادرار.

درمان آتروفی واژن

برقراری رابطه جنسی، یکی از روش های درمان آتروفی و خشکی واژن می باشد. افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، میزان خشک شدن واژن در آن ها کمتر از افرادی است که رابطه جنسی ندارند. حین رابطه جنسی، خونرسانی به ناحیه تناسلی بیشتر می شود و خاصیت الاستیک و کشسانی واژن بیشتر خواهد شد.
در افراد مبتلا به سندرم ادراری- تناسلی یائسگی، به خصوص آن هایی که رابطه جنسی دارند، مرطوب کننده های واژن، به مدت چند روز و قبل از رابطه جنسی نیز می تواند کمک کننده باشد. خانم هایی که از احساس درد خسته شده اند، باید با پزشک در خصوص درمان مشورت داشته باشند.
در صورت تشخیص چنین شرایطی استروژن درمانی در نظر گرفته می شود. این درمان باعث ضخیم شدن دیواره های واژن و تسکین علائم خواهد شد. استروژن می تواند در فرم های زیر مورد استفاده قرار بگیرد:
– کرم که بر روی واژن زده می شود
– حلقه نرم و انعطاف پذیر که داخل واژن قرار می گیرد
– قرص
بهترین نوع درمان از سوی پزشک در نظر گرفته خواهد شد.
خانم هایی که علائمی از خارش و سوزش دارند، نباید از تامپون، لوسیون و یا پودر در ناحیه لگنی استفاده کنند. از پوشیدن لباس های تنگ نیز باید خودداری شود.
Source: https://www.webmd.com/menopause/vaginal-atrophy#1

five × one =