دکتر سهیلا نانکلی / بیماری های جنسی / بهترین راه برای درمان سریع خشکی واژن

بهترین راه برای درمان سریع خشکی واژن

درمان خشکی واژن

بهترین راه برای درمان خشکی واژن چیست؟ آیا روش های خانگی و سنتی جوابگوی درمان قطعی خشکی واژن هستند؟

خشکی واژن مقوله ای است که بسیاری از بانوان را به خود درگیر کرده است. خشکی واژن باعث آزردگی خاطر زنان می شود و علاوه بر این می تواند عوارض نامطلوبی را نیز به آن ها تحمیل کند.

به همین دلیل درمان این عارضه در زمان مناسب توصیه می شود و لازم است زنانی که از خشکی واژن رنج می برند، به منظور تشخیص علت آن و اقدام به درمان خشکی واژن از راه صحیح، به متخصص زنان در کرمانشاه مراجعه نمایند.

در ادامه ی این مطلب سعی داریم ابتدا با علل موثر در ابتلا به خشکی واژن، بپردازیم و سپس روش های موثر در درمان قطعی این عارضه را به اطلاع شما عزیزان برسانیم. همراه ما باشید.

مفهوم خشکی واژن

خشکی واژن چیست؟

با کاهش رطوبت ناحیه تناسلی (بنا به دلایل مختلفی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم)، خشکی واژن اتفاق می افتد. این خشکی علائم و نشانه های مختلفی را در ناحیه ی تناسلی ایجاد می نماید.

با ادامه پیدا کردن خشکی واژن، ما شاهد تحلیل بافت خارجی ناحیه تناسلی و به دنبال آن؛ نازک شدن پوست، التهاب، تورم و… خواهیم بود. تمام موارد ذکر شده می توانند فرد مبتلا را به عوارض نامطلوبی دچار سازند.

در حالت عادی؛ ترشحات ناحیه ی واژینال سبب لغزندگی و طراوت این قسمت از بدن می شوند. این امر می تواند پارامتر موثری در برقراری رابطه ی احساسی با همسر و لذت بردن از نزدیکی باشد.

علت خشکی واژن

خشکی واژن چه زمان اتفاق می افتد؟

شاید تا به اینجای امر از خود بپرسید چه عواملی باعث خشک شدن ناحیه تناسلی می شوند؟ مهم ترین عامل خشکی واژن چیست؟

عوامل مختلفی می توانند زمینه ساز خشک شدن ناحیه تناسلی شوند. از جمله مهم ترین علل موثر در خشکی واژن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• کاهش تولید و ترشح هورمون استروژن
  • استعمال دخانیات
  • بیماری های خودایمنی و واکنش های سیستمیک و دفاعی بدن
  • بیماری واژینیسموس
  • زایمان طبیعی (یا هر نوع زایمان دیگر)
  • شیردهی
  • درمان هایی از قبیل: شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • عوارض ناشی از مصرف داروها
  • نتیجه خارج کردن تخمدان ها
  • نتیجه خارج کردن رحم (عمل جراحی هیسترکتومی)
  • یائسگی
  • شرایط روحی نامناسب (مثل: خاطرات بد از برقراری نزدیکی مانند تجاوز و…)
  • تنش های ذهنی (ایجاد استرس و اضطراب)
  • شستشوی واژن با مواد نامناسب (برخی از مواد شوینده ی واژینال باعث بهم خوردن تعادل شیمیایی این ناحیه می شوند و می توانند؛ عفونت واژن، التهاب و حتی تورم را به دنبال داشته باشند.)
  • پیشنهاد مطلب: سریع ترین راه درمان عفونت واژن

عوارض خشکی واژن چیست؟

ایجاد خشکی واژن بنا به هر دلیلی؛ می تواند عوارض نامطلوبی را به دنبال داشته باشد. از جمله عارضه های نامطلوبی که خشکی واژن به زنان تحمیل می سازد، عبارتند از:

• احساس درد و حتی خونریزی حین برقراری نزدیکی
  • خارش ناحیه تناسلی به دنبال خشکی و نازک شدن پوست ناحیه واژینال
  • احساس سوزش در ناحیه واژینال
  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار

با ادامه یافتن این عارضه و شدت گرفتن آن عوارض زیر نیز در فرد مبتلا مشاهده می شوند:

• اختلال درخواب
  • تغییرات رفتاری
  • خستگی مفرط
  • اختلال در حافظه
  • تعریق شبانه

موارد ذکر شده می توانند عامل مهمی در انزوا و دوری شخص مبتلا از برقراری رابطه ی جنسی با شریک احساسی خود باشند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

خشکی واژن به ندرت می تواند یک عارضه ی ناگوار محسوب شود. با این حال توصیه ی ما به شما عزیزان این است؛ با ادامه یافتن خشکی واژن و عوارض ناشی از آن، بجای اقدام های خودسرانه به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

اگر خشکی واژن در زمان مناسب درمان نشود می تواند؛ عوارضی همچون: ترک خوردن پوست ناحیه تناسلی و زخم توام با خونریزی به دنبال داشته باشد.

تشخیص خشکی واژن

برای تشخیص خشکی واژن و علت آن از روش های زیر استفاده می شود:

1. معاینه لگنی

در معاینات بالینی، پزشک متخصص شرایط و وضعیت ناحیه لگنی و واژینال فرد را مورد بررسی دقیق قرار می دهد.

1. تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر یک روش غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان می باشد. با این حال با استفاده از این روش می توان از ترشحات واژن برای تشخیص عفونت و یا سایر عوارض این ناحیه، نمونه گیری کرد.

نمونه های بدست آمده، زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرند.

1. آزمایش های هورمونی

همانطور که در دلایل خشکی واژن ذکر شد، نوسانات هورمونی از مهم ترین عوامل موثر در ایجاد این عارضه می باشند. به همین منظور تست های هورمونی برای سنجش مقدار تولید و ترشح هورمون استروژن می توانند یک راهکار موثر در تشخیص خشکی واژن و سایر عوارض واژینال باشند.

1. آزمایش ادرار
درمان قطعی خشکی واژن

بهترین راه درمان خشکی واژن

انتخاب راهکار درمانی صحیح و موثر نیازمند بررسی شرایط فرد مبتلا و ریشه یابی این عارضه می باشد. راه های مطرح و شایع برای درمان خشکی واژن عبارتند از:

1. هورمون درمانی

همانطور که در مطالب فوق الذکر به آن اشاره کردیم؛ کاهش سطح استروژن در زنان عامل بسیار مهم و موثری در خشک شدن ناحیه واژینال می باشد. به همین منظور می توان از استروژن درمانی برای کاهش خشکی واژینال و درمان عوارض ناشی از آن؛ در زمان یائسگی استفاده نمود.

استروژن درمانی می تواند به طریق مختلفی اعم از:

• کرم های استروژن واژینال: این کرم ها با تجویز پزشک و برای استعمال خارجی و رطوبت رسانی به ناحیه ی واژن استفاده می شوند.
  • حلقه استروژن: حلقه های منعطف و نرم که توسط متخصص زنان در قسمت فوقانی واژن قرار می گیرند. این حلقه ها با آزاد سازی استروژن می توانند رطوبت ناحیه تناسلی را حفظ کنند.
  • قرص استروژن: این قرص ها نیز توسط متخصص زنان داخل بافت واژن قرار می گیرند.

مدت زمان ماندگاری قرص ها و حلقه های استروژن، بسته به تجویز پزشک متخصص و شرح حال بیمار، در هر فرد متفاوت می باشد.

1. کرم های رطوبت رسان و روان کننده

این کرم ها می توانند خشکی واژن جزئی و خفیف را درمان نمایند و منجر به رطوبت رسانی به ناحیه واژینال شوند.

1. لیزر واژینال

استفاده از لیزرتراپی برای درمان خشکی واژن درعصر مدرن حاضر، مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است. محبوبیت این روش درمانی به دلیل نتیجه دهی موثر و ایده آل، روز به روز در حال افزایش است.

1. آر اف واژینال

استفاده از تکنیک جدید و مدرن RF می تواند در رطوبت رسانی به ناحیه ی واژن و درمان عوارض ناشی از خشکی واژن، کمک شایان ذکری نماید.

مزایای لیزر واژینال

درمان خشکی واژن با لیزر

طبق آمار به دست آمده، اثر بخشی لیزر در درمان بیماری های زنان و عارضه های واژینال تحولات شگرفی را به دنبال داشته است. تجربه ثابت کرده است استفاده از لیزر و تکنیک های نوین و بکار گیری امواج رادیویی در طب زنان می تواند نتایج ایده آل، رضایت بخش و همچنین شگفت انگیز؛ به ارمغان بیاورد.

استفاده از لیزر در خشکی واژن، می تواند ظرف مدت کوتاهی عوارض موجود را درمان کرده و طراوت و شادابی ناحیه ی تناسلی را جبران کند. به خاطر داشته باشید استفاده از لیزر یک روش غیرتهاجمی است و فرد در حین لیزرتراپی، هیچگونه احساس درد و ناراحتی ندارد.

درمان خشکی واژن با تزریق چربی

تزریق چربی به واژن می تواند به ترمیم ناحیه تناسلی و درمان خشکی آن کمک کند. آتروفی واژن نیز با تزریق بافت های چربی درمان می شود.

به خاطر داشته باشید تزریق چربی نه تنها منجر به جوانسازی واژن می شود بلکه می تواند به حفظ رطوبت و شادابی این ناحیه کمک ارزشمندی نماید. بنابراین با تزریق چربی به لابیا می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

چکیده کلام

انتخاب بهترین راه برای درمان قطعی خشکی واژن مستلزم معاینه ی حضوری و ریشه یابی علت این عارضه می باشد.

• متخصص زنان و زایمان با انجام بررسی های مورد نیاز، می تواند بهترین راهکار درمانی را انتخاب کند. از جمله بهترین روش های مطرح برای درمان خشکی واژن می توان به لیزر واژینال و آر اف واژینال، اشاره نمود.
  • روش های مذکور نه تنها در بعد درمانی بلکه در بعد زیبایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند رضایت کامل و کافی فرد متقاضی را به ارمغان بیاورند.

به خاطر داشته باشید؛ استفاده از روش های سنتی و خودسرانه نه تنها باعث درمان خشکی واژن نمی شود، بلکه می تواند شدت این عارضه را افزایش دهد و عوارض نامطلوبی را به دنبال داشته باشد.

• بنابراین قبل از هرگونه اقدام درمانی، با پزشک متخصص مشورت کنید تا از راهکارهای درمانی صحیح و مثمرثمر بهره مند شوید.