دکتر سهیلا نانکلی / بیماری های زنان / سوزش و خارش واژن از علت تا درمان

سوزش و خارش واژن از علت تا درمان

سوزش و خارش واژن

علت سوزش و خارش واژن چیست؟ آیا سوزش و خارش واژن نشانه ی ابتلا به عفونت است؟

علائم حساسیتی مثل سوزش و یا خارش در هر قسمت از بدن، منجر به آزردگی خاطر می شود، چه برسد در ناحیه تناسلی!! دلایل مختلفی می توانند باعث ایجاد این عارضه در ناحیه تناسلی شوند. اگر شما هم نگران هستید و تمایل دارید علت سوزش و خارش ناحیه ی تناسلی خود را بیابید؛ پیشنهاد می کنیم با ادامه ی مطلب همراه باشید.

علت سوزش و خارش ژنیتال

همانطور که در مطلب بالا به آن اشاره کردیم عوامل مختلفی می توانند منجر به سوزش و خارش در ناحیه تناسلی شوند. از جمله مهم ترین عوامل تاثیر گذار در سوزش و خارش واژن عبارتند از:

• بیماری های جنسی

علائم و نشانه های یک سری از بیماری های مقاربتی؛ سوزش و خارش ناحیه تناسلی می باشد. به طور مثال بیماری هایی نظیر: کلامیدیا، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی HPV، سوزاک و… می توانند بستر مناسبی برای ایجاد سوزش و خارش ناحیه ژنیتال را فراهم آورند.

• عفونت واژن

1.عفونت باکتریایی واژن

در حالت عادی باکتری های زیادی در ناحیه ژنیتال وجود دارند. با این حال؛ نوسانات هورمونی، عدم رعایت بهداشت فردی، روابط جنسی پر خطر و … می توانند تعادل در رشد و تکثیر این باکتری ها را تحت تاثیر قرار دهند.

با مختل شدن رشد باکتری ها و افزایش آن ها، شاهد ایجاد عفونت در ناحیه تناسلی خواهیم بود. این عفونت با علائم مختلفی همچون: سوزش، خارش، ترشحات بدبو، التهاب و… نمایان می شود.

1. عفونت قارچی

عفونت هایی با منشأ قارچ، زندگی بسیاری از بانوان را تحت تاثیر قرار می دهند. به گونه ای که طبق آمار به دست آمده، از هر 4 زن، ممکن است 3 نفر از آن ها در طول زندگی خود دچار عفونت قارچی در ناحیه تناسلی خود شده باشند.

عوامل مختلفی می توانند استعداد ابتلا به این عارضه را افزایش دهند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

بارداری، نزدیکی، مصرف بی رویه و بدون تجویز آنتی بیوتیک ها، ضعف در سیستم دفاعی بدن.

به خاطر داشته باشید تنها علائم مشهود عفونت قارچی واژن، سوزش و خارش نیستند، بلکه ترشحات غلیظ (و متمایل به سفید یا شیری) نیز می توانند جزء نشانه های مشهود این عارضه باشند.

علت سوزش و خارش ناحیه تناسلی

• یائسگی

دگرگونی و تحول در نحوه تولید و ترشح هورمون ها در این دوره، باعث ایجاد تغییرات زیادی در بدن زنان می شود. کاهش تولید و ترشح هورمون استروژن یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در نازک شدن بافت واژینال می باشد.

به دنبال این اتفاق، ممکن است فرد دچار سوزش، خارش و خشکی واژن شود. (لازم به ذکر است نوسانات هورمونی تنها منوط به دوران یائسگی نیستند و علاوه بر آن؛ زنان در دوران بارداری و شیردهی نیز دستخوش تغییرات هورمونی زیادی می شوند.

• استفاده از مواد تحریک کننده

مواد شیمیایی مصرفی ممکن است منجر به واکنش های حساسیتی شوند. به طور مثال: کرم های شیمیایی موضعی، دوش واژینال، برخی از کاندوم ها، فوم های ضد بارداری، مواد شوینده لباس های زیر، دستمال توالت و… از جمله عوامل موثر در ایجاد سوزش و خارش در ناحیه ژنیتال می باشند.

• لیکن اسکلروز

یک بیماری نادر و غیر شایع می باشد که باعث ایجاد لکه های سفید پوستی (مخصوصا در اطراف ناحیه ژنیتال) می شود. زنان با ورود به دوران یائسگی استعداد بیشتری برای ابتلا به این بیماری پیدا می کنند.

روش های درمان سوزش و خارش واژن

روش های مختلفی متناسب با علت سوزش و خارش واژن، برای درمان این عارضه وجود دارند. قبل از هرگونه اقدام درمانی نیاز است به بهترین متخصص زنان در کرمانشاه مراجعه کنید.

پزشک متخصص با انجام معاینات دقیق و بررسی نتایج آزمایش های لازم، می تواند علت سوزش و خارش واژن را ریشه یابی کرده و متناسب با آن، بهترین روش درمانی را انتخاب نماید.

در ادامه به بررسی چند روش شایع برای درمان سوزش و خارش واژن می پردازیم.

• استفاده از داروهای آنتی بیوتیک

اگر بعد از معاینات و بررسی های لازم، مشخص شد که؛ علت سوزش و خارش واژن، باکتری ها بوده اند، می توان از داروهای آنتی بیوتیک برای کنترل رشد و تکثیر آن ها استفاده نمود.

همچنین اگر فرد به دلیل نوعی بیماری آمیزشی دچار این عارضه شده باشد، می تواند از مزایای مصرف داروهای آنتی بیوتیک برای درمان سوزش و خارش ناحیه تناسلی بهره مند شود.

• داروهای ضد قارچ

اگر علت سوزش و خارش ناحیه واژینال، میکروارگانیسم های قارچی باشند، می توان از قرص های ضد قارچ استفاده کرد.

• کرم های استروژن

کرم های استروژن می توانند تا حدی کاهش این هورمون و عوارض ناشی از آن را جبران کنند. استفاده از این کرم ها در دوران یائسگی و یا استفاده از قرص های حاوی استروژن می تواند تا حد زیادی به درمان خشکی واژن، سوزش و خارش این ناحیه کمک شایان ذکری نماید.

سوزش و خارش ناحیه تناسلی

پیشگیری از سوزش و خارش واژن

نگهداری و مراقبت از ناحیه تناسلی امری بدیهی و غیرقابل انکار می باشد. حساسیت بالای ناحیه تناسلی و تاثیر آن در روابط احساسی و بقای نسل، باعث شده است تا روش های مختلفی برای مراقبت و نگهداری از این ناحیه ابداع شوند.

به خاطر داشته باشید یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در جلوگیری از ابتلا به سوزش و خارش ناحیه تناسلی، رعایت و اهمیت به موارد بهداشتی می باشد.

• رعایت بهداشت فردی
  • دوری از روابط جنسی پر خطر و مشکوک
  • استفاده از لباس زیرهایی با جنس مرغوب
  • داشتن سبک زندگی صحیح
  • استفاده از مواد غذایی مقوی و سالم
  • کنترل بیماری های زمینه ای و …

تمام موارد ذکر شده، کلیدهای طلایی برای مقابله با عوارض نامطلوبی همچون؛ سوزش و خارش ناحیه تناسلی می باشند.

علاوه بر موارد مذکور، چکاپ های دوره ای را فراموش نکنید. مراجعه به موقع و منظم به متخصص زنان و زایمان باعث می شود تا با انجام معاینات و آزمایش های دوره ای، سلامت جنسی و جسمی شما تضمین شود و اگر عارضه ای وجود داشت؛ در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود و اقدامات درمانی در زمان مناسب انجام شود.

خلاصه کلام

برای ریشه یابی علت سوزش و خارش ناحیه تناسلی و انتخاب بهترین راه برای مهار و درمان این عارضه لازم است در قدم اول به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

انجام معاینات بالینی و آزمایش های مورد نیاز می تواند پزشک را در تشخیص صحیح و قطعی یاری کند. بعد از مشخص شدن علت این عارضه، روش درمانی مناسب انتخاب خواهد شد.