دکتر سهیلا نانکلی / بیماری های زنان / هشدار: خطرات فیبروم رحم را جدی بگیرید!!!

هشدار: خطرات فیبروم رحم را جدی بگیرید!!!

فیبروم رحم

آیا فیبروم رحم باعث ناباروری می شود؟

آیا فیبروم رحم همان سرطان است؟

علائم فیبروم رحم چیست؟ آیا راهی برای درمان این عارضه وجود دارد؟

سوالاتی که تا به اینجا خوانده اید جزء دغدغه های بانوان می باشد. رحم عضو بسیار مهمی در بدن زنان می باشد. این عضو باعث توانایی فرد برای بارداری و چشیدن لذت مادر شدن، می شود.

تشکیل جنین، رشد و تکامل آن در رحم اتفاق می افتد. بنابراین با کمی تامل در موارد مهم بیان شده، می توانید به اهمیت این ارگان پی ببرید.

چه اطلاعاتی در مورد فیبروم رحم دارید؟ آیا می دانید اگر در زمان مناسب برای درمان این عارضه اقدام نکنید، ممکن است دچار عواقب جبران ناپذیری شوید؟!؟

در ادامه ی این مطلب سعی داریم شما را با واقعیت هایی در مورد فیبروم رحم و عوارض ناشی از آن، آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

خطرات میوم رحم چیست

میوم رحم چیست؟

برای سهولت در تعریف این عارضه به موارد تفکیک شده ی زیر توجه نمایید:

• توده های غیر طبیعی که می توانند در قسمت داخلی و یا روی رحم رشد کنند.
  • اندازه ی این توده ها متغیر است. (حتی زمانی ممکن است این توده ها به قدری بزرگ باشند، که منجر به تشدید دردهای شکمی و یا حتی خونریزی های دوران قاعدگی در بیمار شوند.)
  • در برخی افراد نیز، هیچگونه علامت و نشانه ی خاصی از وجود فیبروم رحم وجود ندارد و فرد از ابتلا به این عارضه بی اطلاع است!!!
  • این بیماری جزء شایع ترین بیماری های زنان (مخصوصا در سنین باروری) محسوب می شود.
  • اغلب فیبروم ها خوش خیم می باشند و توانایی رشد در عضلات رحمی را دارند.
  • شکل، حالت و اندازه ی فیبروم ها متفاوت می باشد.
  • جایگاه قرار گرفتن توده های فیبروم؛ در داخل رحم یا روی آن می باشد.

علت ایجاد فیبروم رحم چیست؟

طبق آمار به دست آمده، علت دقیق و قطعی برای ایجاد فیبروم رحم، تشخیص داده نشده است! با این حال طبق تحقیقات به عمل آمده، چندین فاکتور می توانند در ایجاد این عارضه نقش داشته باشند که در زیر به پاره ای از این موارد اشاره کرده ایم:

1. عوامل هورمونی

نوسان در تولید و ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون. (منشاء تولید این هورمون ها؛ تخمدان ها هستند.)

1. افزایش استروژن

همانطور که در موارد قبل نیز به آن اشاره شد، نوسانات هورمونی از جمله پارامترهای مهم و موثر در ایجاد فیبروم های رحمی می باشند. در تکمیل این نکته می توان گفت؛ افزایش تولید و ترشح هورمون استروژن باعث ایجاد توده های رحمی می شود.

1. سابقه ی فامیلی

استعداد ابتلا به این توده ها در افرادی که مادر یا مادربزرگ آن ها سابقه ی فیبروم رحم داشته اند، بیشتر از سایر افراد می باشد. همچنین با وجود این سابقه، بروز فیبروم رحمی در نسل های بعدی خانواده، محتمل است.

1. حاملگی

همانطور که می دانید زنان در طول دوران بارداری دستخوش تغییرات و نوسانات هورمونی زیادی می شوند. در این دوران میزان تولید و ترشح، هورمون های استروژن و پروژسترون افزایش می یابد. این امر می تواند زمینه ی مناسبی برای ایجاد توده های رحمی را فراهم آورد.

دکتر سهیلا نانکلی (متخصص زنان و زایمان در کرمانشاه)، با استفاده از نوین ترین تجهیزات روز دنیا به درمان بیماری های زنان می پردازد. ایشان با بهره گیری از دانش و مهارت بالا آماده ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به شما عزیزان می باشند.
برای برقراری ارتباط با ایشان از طریق زیر اقدام نمایید:
شماره تماس: 09902261605
صفحه اینستاگرام دکتر سهیلا نانکلی

علائم فیبروم رحم

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کرده ایم؛ در اغلب موارد این عارضه نشانه و علائم مشهودی از خود بروز نمی دهد و به دنبال این امر، بیمار از ابتلا به فیبروم رحم بی اطلاع می باشد!!!

با این حال یک سری علائم و نشانه ها با رشد کردن و بزرگ شدن فیبروم های رحمی در زنان مبتلا، ایجاد می شوند که عبارتند از:

• احساس درد در پشت بدن
  • خونریزی های شدید رحمی که ممکن است منجر به آنمی شوند!
  • تغییرات فاحش در چرخه ی قاعدگی
  • تغییر در تعداد روزهای قاعدگی
  • احساس درد در حین نزدیکی
  • اختلال در دفع ادرار (این اختلالات؛ ممکن است به صورت تکرر ادرار یا دشوار شدن دفع ادرار، نمایان شوند.)
  • حجیم شدن شکم و رحم فرد مبتلا (ناشی از رشد و افزایش تعداد توده ها)
  • احساس فشار در ناحیه شکمی و رحم

عوارض ناشی از میوم رحم

نوسانات هورمونی و به دنبال آن تغییر در سیکل قاعدگی، حجم خونریزی دوران پریودی، احساس درد و …. از جمله عوارض نامطلوب این بیماری می باشند.

با این حال اگر بیمار در زمان مناسب به متخصص زنان و زایمان در کرمانشاه، مراجعه کند؛ می تواند تا حد زیادی مانع از تشدید عوارض مذکور شود و راهی برای برطرف کردن آن ها بیابد.

اگر فیبروم ها شروع به بزرگ شدن یا بالعکس؛ بزرگ شدن کنند فرد دچار احساس درد خواهد شد. همچنین با چرخش فیبروم های رحمی؛ حالت تهوع و استفراغ نیز به سراغ بیمار خواهد آمد.

با این حال بسیاری از بانوان تا وخیم شدن بیماری و افزایش احساس درد، به پزشک متخصص مراجعه نمی کنند. به خاطر داشته باشید رشد و گسترش فیبروم های رحمی می توانند عواقب ناگوار و حتی غیر قابل جبرانی را به همراه داشته باشند. به مثال های زیر دقت کنید:

• سقط جنین

(رحم آسیب دیده جایگاه مناسبی برای پرورش و تکامل جنین نمی باشد و به همین دلیل با وجود فیبروم رحم؛ احتمال سقط جنین در طول دوران بارداری، افزایش می یابد.)

• ناباروری

(در مواقعی که شدت این بیماری زیاد باشد و فرد دیر به فکر درمان آن افتاده باشد.)

عوارض-فیبروم-رحم

سن ابتلا به فیبروم رحم

محدوده ی سنی معین و مشخصی برای این عارضه وجود ندارد. فیبروم رحم می تواند بانوان را در هر سنی درگیر سازد. اما طبق آمار به دست آمده؛ زنان در سنین 30 تا 40 سالگی، استعداد بیشتری برای ابتلا به فیبروم رحم دارند.

• ایجاد فیبروم بعد از یائسگی

بسیاری از مراجعین به مطب دغدغه ی ابتلا به فیبروم رحم بعد از دوران یائسگی را دارند!!! در پاسخ به نگرانی این افراد باید بگوییم؛

همانطور که در این مطلب به آن اشاره کردیم؛ افزایش هورمون استروژن یکی از دلایل مهم و تاثیر گذار در ابتلا به فیبروم رحم می باشد. این هورمون با ورود فرد به دوران یائسگی به شدت کاهش می یابد.

بنابراین احتمال ابتلا به فیبروم های رحمی در دوران یائسگی بسیار کم می باشد. با این حال توصیه می کنیم؛ زنان با ورود به یائسگی در فواصل زمانی مناسب، نزد متخصص زنان و زایمان بروند و چکاپ های لازم، برای حفظ سلامت خود را انجام دهند.

نحوه تشخیص میوم رحم

تنها به علائم بیان شده بسنده نکنید!!! تشخیص صحیح این عارضه منوط به معاینات دقیق پزشکی می شود.

متخصص زنان و زایمان با انجام معاینات لگنی و بررسی علائم موجود، می تواند علت آن را تشخیص دهد و به دنبال یک تشخیص صحیح، بهترین راه حل درمانی را انتخاب نماید.

همانطور که می دانید؛ تشخیص درست مقدمه ی اصلی انتخاب روش درمانی مناسب است. بنابراین از اقدامات خودسرانه دوری کنید و هرگاه دچار علائم نامعمول شدید، سریعا به متخصص زنان مراجعه کنید.

همچنین سایر روش های مکمل مانند:

• اولتراسونوگرافی

دست یابی به تصاویر دقیق از رحم و سایر ارگان های حفره ی لگنی، به واسطه ی امواج صوتی

• هیستروسکوپی

بررسی قسمت های داخل رحم با استفاده از هستروسکوپ، توسط پزشک متخصص.

• سونوهیستروگرافی

در این روش پزشک با وارد کردن مایعی به داخل رحم، به بررسی وضعیت داخلی آن می پردازد.

• لاپاراسکوپی

متخصص زنان با استفاده از لاپاراسکوپ، به بررسی دقیق قسمت های داخلی رحم و شکم بیمار می پردازد. اکثر فیبروم های رحمی با استفاده از این روش به درستی تشخیص داده می شوند.

• سایر روش ها مانند: (MRI و سی تی اسکن)

نیز می توانند؛ اطلاعات دقیق تری از قسمت های درونی بدن بیمار، در اختیار پزشک متخصص قرار دهند و او را در تشخیص صحیح و انتخاب روش درمانی موثر یاری کنند.

فیبروم رحم چگونه از بین میرود؟

روش ها مختلفی برای درمان رحم وجود دارند. متخصص زنان بعد از انجام معاینات لازم، متناسب با شرایط بیمار، سن او و سایر پارامترهای مهم، بهترین راه برای درمان فیبروم رحم را پیشنهاد می دهد.

از روش های مطرح برای درمان این عارضه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• اصلاح سبد غذایی

تاثیر مواد غذایی روی فعالیت و عملکرد ارگان های بدن انسان، امری غیر قابل انکار است. بنابراین به مواد مصرفی خود توجه ویژه ای داشته باشید. به طور مثال با مشورت با پزشک خود؛ مواد پرکالری، گوشت قرمز و این قبیل مواد غذایی را از سبد مصرفی خود کم نموده و بالعکس مصرف سبزیجات را افزایش دهید.

• دارو درمانی

استفاده از داروهای مخصوص برای تنظیم تولید و ترشح هورمون ها، تاثیر مثبتی در روند درمان توده های رحمی دارند. همچنین در مواردی که شدت درد در ناحیه شکمی و رحم یا خونریزی های دوران قاعدگیتان، زیاد باشد؛ می توانید با تجویز پزشک خود از داروهای مسکن نیز استفاده نمایید.

• جراحی میومکتومی

گاها فیبروم های رحمی پاسخی به روش های درمانی مذکور نمی دهند. در این حالت؛ راه چاره چیست؟!؟

در این حالت بعد از بررسی همه جانبه ی روش های درمانی ساده، نیاز به انجام جراحی میومکتومی (عمل برداشتن فیبروم های رحمی) می باشد.

این جراحی می تواند با ایجاد برش در ناحیه ی شکمی و یا استفاده از لاپاراسکوپ، صورت پذیرد. “انتخاب نحوه ی جراحی به عهده ی متخصص زنان و زایمان می باشد.”

• عمل هیسترکتومی

گزینه ی آخر برای درمان فیبروم رحم؛ عمل هیسترکتومی می باشد. در مواقعی که توده های رحمی با استفاده از هیچ روش درمانی، برطرف نشوند؛ لازم است قسمت های آسیب دیده ی رحم و یا کل آن از بدن بیمار خارج شود!!!

در این حالت فرد دیگر قادر به باروری و بچه دار شدن نخواهد بود.

کلام آخر

میوم یا فیبروم رحم به صورت توده روی رحم و یا در قسمت داخلی آن، نمایان می شود. اندازه، تعداد و محتویات این توده ها متفاوت می باشند.

تشخیص به موقع فیبروم های رحمی به بیمار این فرصت را می دهد تا با امتحان روش های ساده ی درمانی به سلامت خود کمک کند و بتواند این بیماری را با روش های غیرتهاجمی درمان کند. اما اگر در اقدام به موقع سهل انگاری شود؛ بیمار متوجه عوارض و عواقب ناگوار و حتی غیر قابل جبران مانند: ناباروری می شود.

برچسب ها: آیا فیبروم خطرناک است | ایا با وجود میوم می توان باردار شد | ایا میوم رحم خطرناک است | بهترین ورزش برای فیبروم | پیاده روی و فیبروم | تاثیر رازیانه بر فیبروم | تجربیات بارداری با فیبروم | خطرات میوم رحم | درد فیبروم در بارداری نی نی سایت | درمان فیبروم رحمی بوعلی | درمان گیاهی فیبروم رحم | درمان گیاهی فیبروم رحمی | درمان میوم رحمی چیست | زنجبیل و فیبروم | عدس و فیبروم | عکس فیبروم رحم | عکس میوم رحم | علائم فیبروم رحم | علت ایجاد فیبروم رحم چیست | علت به وجود آمدن فیبروم رحم | علت فیبروم چیست | علت میوم چیست | علت میوم رحم چیست | غذاهای مضر برای فیبروم رحمی | فرق کیست با فیبروم چیست | فیبرم رحم در یائسگی | فیبروم اینترامورال و بارداری | فیبروم اینترامورال و بارداری نی نی سایت | فیبروم چیست و چه علائمی دارد | فیبروم رحم | فیبروم رحم چگونه از بین میرود | فیبروم رحم در بارداری | فیبروم ساب سروزال در بارداری | کیا تو بارداری فیبروم داشتن | میوم در بارداری نی نی سایت | نابودی فیبروم

seventeen + 5 =