دکتر سهیلا نانکلی / بیماری های زنان / کیست بارتولن چگونه ایجاد می شود؟

کیست بارتولن چگونه ایجاد می شود؟

کیست بارتولن، توده ای است که در مجرای بارتولن ناحیه واژن ایجاد می شود و ممکن است بر لابیای ماژور(لب های بیرونی واژن) نیز تاثیر بگذارد.

کیست غده بارتولن چیست؟

عفونت کیست غده بارتولن

کیست بارتولن چیست؟

کیست بارتولن متشکل از چند توده منعطف که اغلب بدون درد هستند، می باشد. البته در صورتی که کیست بارتولن، زیاد رشد کند و بزرگ شود در پوست نواحی اطراف واژن موجب ایجاد درد می شود.

علت ایجاد کیست بارتولن

غدد بارتولن در ناحیه لبه های دهانه واژن و به صورت جفت قرار دارند. غدد بارتولن، مایعی ترشح می کنند که به لوبریکاسیون (خیسی واژن) حین عمل آمیزش جنسی کمک می کند. ترشحات غدد بارتولن به طور معمول به سمت مجرای پایینی دهانه رحم حرکت می کنند، اگر این مجرا مسدود شود، در این صورت، زمینه برای ابتلا به کیست بارتولن فراهم می شود.

دلیل مسدود شدن مجرای خروجی هنوز به طور کامل و قطعی کشف نشده است ولی احتمال آنکه بیماری های مقاربتی در این زمینه دخیل و تاثیرگذار باشند بسیار بالا است.

اگر یکی از لابیاهای ماژور در مقایسه با سایر لابیاها بزرگتر و متورم تر باشد، خبر از احتمال وجود کیست بارتولن می دهد.

علائم کیست بارتولن

بروز علائم کیست بارتولن به شدت به اندازه این کیست بستگی دارد.

در صورتی که کیست بارتولن کوچک و غیرعفونی باشد، علائم خاصی ندارد و ممکن است حتی شما متوجه وجود این کیست نشوید.

اما در همه مواقع، کیست، کوچک و بدون عفونت نخواهد بود. گاهی این کیست بسیار بزرگ و متورم می شود. در این صورت کیست بارتولن مانند یک توده در دهانه واژن دیده می شود و دردناک نیز خواهد بود. افرادی که کیست بارتولن رشد یافته داشته باشند هنگام راه رفتن و انجام مقاربت جنسی دچار درد خواهند شد.

عفونت کیست بارتولن

یکی دیگر از عوارض کیست بارتولن احتمال عفونی شدن آن است. در صورتی که کیست بارتولن دچار عفونت شود، آبسه های چرکی در غدد بارتولن متجمع خواهند شد. نوع باکتری هایی که موجب بروز عفونت در ناحیه کیست بارتولن می شوند، متفاوت بوده و برای درمان صحیح باید از ترشحات عفونی آن نمونه برداری شود تا نوع باکتری که باعث عفونت شده تشخیص داده شود.

روش های درمان کیست غده بارتولین

درمان کیست بارتولن از طریق جراحی آن.

علائم عفونت کیست بارتولن

عفونت کیست بارتولن با علائمی از جمله تب و ضعف عمومی بدن، پدید آمدن برآمدگی در دهانه واژن، احساس درد در دهانه رحم هنگام راه رفتن و یا آمیزش جنسی، بروز پیدا می کند.

عوارض کیست بارتولن

کیست بارتولن در صورتی که کوچک باشد به راحتی قابل درمان است. اما در صورتی که رشد کند و یا دچار عفونت شود، هم درمانش مشکل تر خواهد شد و هم عوارضی مانند دردناک شدن و یا در مواقع نادر خطر بروز سرطان را نیز در پی خواهد داشت.

ابتلا به کیست بارتولن در زنان در بازه سنی 20 تا 30 سال و مخصوصا در بین افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند شایع می باشد. کیست بارتولن معمولا در اطفال روی نمی دهد زیرا غدد بارتولن تا قبل از بلوغ آغاز به فعالیت نخواهد کرد. ابتلا به کیست بارتولن در زنان  بعد از دوران یائسگی نیز چندان متداول نیست زیرا در این زمان غدد بارتولن شروع به کوچک شدن می کنند.

روش تشخیص کیست بارتولن

برای تشخیص دقیق و قطعی کیست بارتولن معاینات پزشکی بسیار لازم است. چرا که در بسیاری از مواقع علائم آن ممکن است با علائم برخی از بیماری های دیگر نظیر لیپوما، غده های شبه پروستات، کیست های اپیدرموئید و … مشابه شود.

یکی از کارهایی که حتما هنگام انجام معاینات پزشکی برای تشخیص کیست بارتولن انجام می شود، نمونه برداری از کیست است. خصوصا زمانی که این کیست در بدن زنان بالای چهل سال تشکیل شده باشد. چرا که از طریق بررسی بافت کیست می توان احتمال بروز سرطان را تشخیص داد.

در صورتی که کیست بارتولن عفونی باشد، همان طور که پیشتر گفته شد از ترشحات نیز نمونه برداری خواهد شد تا پس از تشخیص نوع باکتری عامل عفونت، مراحل درمانی آغاز شود.

درمان کیست بارتولن

اگر کیست بارتولن بسیار ریز و بدون علائم باشد، بدون درمان نیز به طور کامل از بین خواهد رفت. اما در صورتی که کیست بارتولن تا حدودی بزرگ و دردناک باشد، در گام اول از طریق مسکن و قرار گرفتن مدام ناحیه واژن در آب گرم از بین خواهد رفت. به این صورت که هر روز چند بار باید در وان یا تشت پر از آب داغ نشست تا پوست کیست نازک شود و مایعات درون آن تخلیه گردد.

اما اگر بسیار بزرگ باشد، ممکن با توجه به تشخیص پزشک، برای تخلیه آن نیاز به جراحی وجود داشته باشد.

نحوه جراحی کیست بارتولن

جراحی کیست بارتولن به این صورت است که ابتدا جراح با ایجاد یک برش در کیست بارتولن، مایع داخل آن را خارج می نماید و سپس لوله ای کوچک را به مدت شش هفته در محل برش قرار می دهد تا تمامی مایعات موجود در کیست، تخلیه شوند. محل برش در مدت تخلیه مایعات، باز باقی خواهد ماند.

در صورتی که کیست بارتولن عفونی باشد پزشک داروهای آنتی بیوتیک را نیز تجویز خواهد کرد.

کیست غده بارتولین

درمان کیست غده بارتولن _ دکتر سهیلا نانکلی

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا در کیست بارتولن هستند؟

افرادی که در سنین بیست تا چهل سال قرار دارند و دارای فعالیت های جنسی منظم می باشند و ممکن است شرکای جنسی مختلفی داشته باشند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به کیست بارتولن قرار دارند.

کودکان و دختران نا بالغ در معرض خطر این کیست قرار ندارند چرا که فعالیت غدد بارتولن پس از بلوغ آغاز خواهد شد.

زنان یائسه نیز در معرض خطر کیست بارتولن قرار ندارند چرا که پس از یائسگی این غدد به مرور کوچک و کم فعالیت خواهند شد.

یک نکته مهم

با توجه به عوارض و خطرات غدد بارتولن و متنوع بودن حالت های عفونی آن، بهتر است برای درمان از به کار بردن روش های خودسرانه، بپرهیزید و معالجات را زیر نظر پزشک انجام دهید.

five × 1 =