دکتر سهیلا نانکلی / زایمان طبیعی / همه چیز درباره کولپوسکوپی

همه چیز درباره کولپوسکوپی

روش های متفاوتی برای تشخیص و درمان بیماری های بانوان وجود دارد. یکی از روش های مهم و پرکاربرد به کمک تکنولوژی جدید، بهره گیری از کولپوسکوپی به منظور شناسایی بیماری های مرتبط با رحم و دهانه رحم خانم ها است. در ادامه به بررسی ابعاد متفاوت این شیوه ازجمله مزایا و استفاده از روش کولپوسکوپی خواهیم پرداخت.

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی (Colposcopy) روشی به منظور شناسایی برخی بیماری های زنانه در وضعیتی است که سایر آزمایش ها تا حدی مشکوک باشند. کولپوسکوپ وسیله ای خاص برای بررسی دهانه رحم، واژن و سرویکس می باشد. در اکثر مواقع اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر فرد دارای علائم غیرطبیعی باشد، به تشخیص پزشک متخصص لازم است آزمایش کولپوسکوپی توسط فرد انجام شود.

این شیوه تشخیصی-درمانی حدود 15 الی 30 دقیقه زمان نیاز داشته و همچنین نیازمند بیهوشی نیز نیست.

مزایای کولپوسکوپی

این روش با بهره گیری از فناوری روز پزشکی، در تشخیص انواع متفاوتی از بیماری ها کاربرد دارد ازجمله:

در وضعیتی که نتیجه آزمایش پاپ اسمیر فرد غیرطبیعی باشد.

در وضعیتی که تست های غربالگری فرد غیرطبیعی باشد ازجمله تست HPV

در وضعیت شناسایی سرویکس غیرطبیعی در معاینه با چشم غیرمصلح

مشاهده هرگونه ترشحات غیرمعمول واژینالی

خونریزی غیرمعمول در فواصل زمانی میان دوره های قاعدگی

خونریزی و یا لکه بینی پس از مقاربت

خونریزی بدون علت در دوره حاملگی وجود توده های غیرمعمول در ناحیه تناسلی

عوارض کولپوسکوپی

کولپوسکوپی عموما به عنوان یک روش بی خطر شناخته می گردد ممکن است در برخی موارد با عوارضی همراه باشد ازجمله:

خونریزی

ممکن است در برخی موارد تا چندروز پس از کولپوسکوپی، فرد کی خوریزی داشته باشد که البته این مسئله طبیعی است اما در صورتی که خونریزی شدید باشد، لازم است فرد به پزشک خود اطلاع دهد.

عفونت

خطر عفونت تا حدی در این شیوه وجود دارد . بهتر است تا چند روز پس از انجام کولپوسکوپی، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. این کار کمک می کند تا دهانه رحم سریع تر بهبود یافته و خطر عفونت نیز کاهش یابد. درصورت بروز فونت، به طور معمول پزشک متخصص، آنتی­ بیوتیک را برای فرد تجویز خواهد کرد.

درد لگن درد لگن نیز می تواند یکی از عوارض احتمالی پس از انجام کولپوسکوپی باشد که تا چند روز ادامه خواهد داشت.

فرآیند انجام کولپوسکوپی

کولپسکوپی به تشخیص پزشک متخصص شما می تواند در کلینیک و یا بیمارستان انجام شود. روند انجام کولپوسکوپی شامل موارد ذیل می گردد:

لازم است پیش از شروع، مثانه شما خالی باشد.

لباس مخصوص را بپوشید.

پزشک محل ورود دستگاه کولپوسکوپی را ضدعفونی خواهد کرد.

سپس دستگاه کولپوسکوپ توسط پزشک متخصص ازطریق واژن وارد رحم شده و اندام های داخلی فرد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درصورت نیاز ممکن است بخشی از بافت محل مورد نظر برداشته شود.

درنهایت دستگاه کولپوسکوپی از بدن فرد خارج خواهد شد.

مراقبت های پیش از کولپوسکوپی

این شیوه تشخیصی و درمانی به مراقبت خاصی نیاز ندارد و صرفا لازم است فرد بتواند استرس و نگرانی خود را مدیریت کند چراکه افزایش نگرانی می تواند درافزایش احساس درد در حین کولپوسکوپی تاثیرگذار باشد. بهتر است به منظور کاهش نگرانی در خصوص روش انجام کولپوسکوپی، فرد اطلاعات خود را در خصوص این روش از طریق مشاوره با پزشک، مطالعه اطلاعات مرتبط با موضوع ازطریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و یا صحبت با سایر افرادی که سابقه استفاده از این روش را داشته اند افزایش دهد.

مراقبت های پس از کولپوسکوپی

در برخی موارد لازم است فرد به علت خونریزی، از پد بهداشتی پس از کولپوسکوپی استفاده کند.

تا یک روز پس از انجام کولپوسکوپی از استحمام کردن بپرهیزید.

داروهای تجویزی را لازم است تا موعد مقرر به طور دقیق مصرف نمایید. از مقاربت جنسی تا حد امکان خودداری نمایید.

منابع

www.cancerresearchuk.org